Ako vybrať navijak?

Rovnako ako je mnoho rôznych druhov prútov je aj pomerne veľké množstvo rybárskych navijakov. Každý sa hodí na trochu inú veľkosť úlovku, druh ryby a techniku lovu. Poďme sa pozrieť na to, ako vybrať navijak podľa parametrov a čomu ďalšiemu je pri výbere vhodné venovať pozornosť.

Rovnako ako je mnoho rôznych druhov prútov je aj pomerne veľké množstvo rybárskych navijakov. Každý sa hodí na trochu inú veľkosť úlovku, druh ryby a techniku lovu. Poďme sa pozrieť na to, ako vybrať navijak podľa parametrov a čomu ďalšiemu je pri výbere vhodné venovať pozornosť.

Doba čítania 8 min.
David, redakcia Heureka.sk

Ako vybrať navijak podľa základného rozdelenia

Smekací

Jedná sa o základný a najčastejší typ navijaka, s ktorým sa stretnete, ktoré sú vybavené cievkou a brzdou. Dôležitú úlohu pri výbere zohráva kapacita cievky, počet ložísk a celková váha.

  • Značne univerzálne

  • Jednoduché na používanie

  • Lacné

  • Jednoduchá údržba

Muškárske

Špeciálny typ navijaka na umiestnenie na koniec prútu, ktorý je určený na ukladanie muškárskej šnúry. Sedlo navijaka upevňujete priamo k telu prútu a pracovať budete najčastejšie len s jednoduchým prevodom. Navijaky môžu mať cievku s veľkým alebo malým priemerom. Obe riešenia sú rovnako funkčné.

  • Ideálne pre menšie ryby

  • Nevhodné pre veľké ryby

Multiplikátory

Tieto špeciálne masívne navijaky nájdete aj ako navijaky „s otočnou cievkou“. Cievka totiž rotuje veľkou rýchlosťou a vlasec sa odvíja tak, že ho cievka nebrzdí.

  • Hodí sa hlavne na veľké a stredné ryby

  • Veľmi presný nadhod

  • Vysoká odolnosť proti zaťaženiu

  • Nevhodný pre malé ryby

Baitcastové

Ide o ďalší špeciálny typ navijaku pre techniku zvanú Baitcasting. Konštrukcia sa skladá z rotujúcej cievky (šmykľavá sa neotáča), ktorá sa pripevňuje k hornej časti prútu.

  • Ďaleké a presné nadhody

  • Znesie veľkú návnadu

  • Drahšie

  • Nehodí sa pre lov veľkých rýb

  • Náročnejšie na ovládanie

Typy bŕzd

Veľmi dôležitou časťou navijaku je brzda (brzdy), ktorá má veľký vplyv na to, ako a kedy s ním budete schopní povoľovať, uťahovať a zasekávať.

Predná brzda

Navijaky s prednou brzdou majú za cieľ rybu rýchlo unaviť. Nachádza sa nad cievkou v prednej časti navijaka. Rozdiel je aj v uchytení cievky na osi zdvihu.

  • Univerzálne a účinné

  • Presné

  • Veľká brzdná sila

  • Náchylné na zadrhnutie a poruchy

  • Menej pohodlné na ovládanie

  • S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania

  • V určitých polohách môže kľučka prekážať vlascu

Navijaky s prednou brzdou

Zadná brzda

Sú vhodné pre veľmi jemnú techniku aj vyhrotené situácie. V tejto konštrukcii je brzda umiestnená v zadnej, spodnej časti navijaka. Objavili sa ako druhé po navijakoch s prednou brzdou. Ovládací prvok, najčastejšie koliesko, je umiestnené tak, že rybárova ruka nemusí prísť do kontaktu s vlascom alebo šnúrou.

  • Jednoduché ovládanie

  • Nižšia presnosť

  • Zdĺhavé brzdové prevody, počas ktorých môže dôjsť k zmene sily brzdenia

  • S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania

Navijaky so zadnou brzdou

Centrálna brzda

Výhodou je jej rýchlosť, presnosť a možnosť ovládať ju iba pomocou palca tesne za cievkou. Kombinuje teda prednosti zadných aj predných bŕzd a pokiaľ by ste dali prednosť držaniu prútu oboma rukami, ide o vašu jedinú možnú voľbu.

  • Možno ovládať jedným prstom

  • Rýchlosť utiahnutia či povolenia brzdy

  • Vysoká kvalita spracovania

  • S brzdou nie je možné pracovať počas navíjania

  • Vysoká cena

Voľnobežná brzda (Baitrunner)

Navijaky s baitrunnerom majú jednu brzdu v prednej časti, ktorá slúži na boj s rybou, a v zadnej časti druhú voľnobežnú brzdu, ktorá sa stará o odpor pri zábere. Ide o jednoduchý mechanizmus, ktorý uvoľní brzdový systém hneď po nahodení bez toho, aby ste museli mať zdvihnutý preklápač.

  • Možnosť náhleho zaseknutia – skvelé v nečakaných situáciách

  • Oddelené nastavenie odporu odvíjania (pri zábere) a navíjania

Navijaky s voľnobežnou brzdou

Bojová brzda

Bojová brzda je v podstate doplnok klasickej brzdy (obvykle zadnej), ktorý umožňuje dočasne zvýšiť alebo znížiť odpor brzdy bez zmeny pôvodného nastavenia.

  • Skvelé na zvládanie nečakaných výpadov ryby

  • Je možné s ňou pracovať počas navíjania

Navijaky s bojovou brzdou

Ako vybrať navijak podľa druhu ryby a techniky lovu

Hovoríte si, že to všetko je síce veľmi pekné, ale vy namiesto toho proste a jednoducho chcete vedieť, aký vybrať navijak na kapry, sumca či dravca všeobecne? Alebo vás zaujíma, aký navijak na prívlač alebo na feeder?

Ryby

Pstruhy, sivoni a lipani

  • muškárske

Kapry

  • smekacie s voľnobežnou brzdou

Dravce

  • smekacie s kvalitnou bojovou brzdou

Sumce

  • veľký celokovový smekací s kvalitnou odolnou brzdou a veľkou kapacitou cievky

  • veľký celokovový multiplikátor

Techniky lovu

Na položenú

  • smekacie s voľnobežnou brzdou

Na prívlač

  • odolný a ľahký smekací so zadnou či bojovou brzdou a krytou cievkou

  • multiplikátor

  • baitcastový

Na feeder

  • smekacie s voľnobežnou, prednou či zadnou brzdou

Na plávanú

  • smekacie

Na more

  • celokovový multiplikátor

  • smekacie s povrchom proti slanej vode

  • baitcastový s povrchom proti slanej vode

Na dierky

  • malý smekací

  • koliesko

Parametre

Materiál

Najčastejším materiálom je grafit. Pokiaľ sa však chcete venovať rybárčeniu serióznejšie, siahnite po pokročilejšom riešení. To predstavuje materiál Dur-aluminium, ktorý ale budete poznať pod bežnejším pomenovaním „dural“. Duralové navijaky sú o niečo drahšie, avšak sa vám ich cena vráti v kvalite a výdrži.

Veľkosť

Pri veľkosti sa riaďte označením AFTMA (Medzinárodné združenie rybárskych potrieb). Zároveň berte do úvahy veľkosť prútu, s ktorým ho budete používať. Všeobecne platí, že ak budete chytať s menšími prútmi a nahadzovať na kratšie vzdialenosti, postačia menšie navijaky do veľkosti 30. Na stredné prúty voľte navijaky veľkosti 35–40, na ktoré sa zmestí aspoň 150–200 metrov vlasca. A na ťažké prúty voľte navijaky s označením 50 a s priestorom až pre 200 metrov vlasca.

Počet ložísk

Síce automaticky neplatí, že čím viac ložísk navijak obsahuje, tým lepší bude, napriek tomu je to ale určitým signálom kvality. Samotné ložiská sú vyrobené z nerezovej ocele a sú umiestnené priamo v tele navijaku. Za dostatočný počet môžete považovať už 4 a viac guľôčkových ložísk s umiestnením na kľučke, rotore, rolničke a cievke.

Kapacita cievky a priemer vlasca

Kapacita je vždy vyrytá alebo inak vyznačená priamo na cievke. Forma zápisu vyzerá nasledovne: 100 m/0,28. To znamená, že sa na cievku zmestí 100 metrov vlasca s priemerom 0,28 mm. Pokiaľ budete používať inú hrúbku vlasca, je potrebné číslo adekvátne upraviť.

Prevodový pomer (rýchlosť navíjania)

Prevodový pomer vám udáva počet otočení cievky na jedno otočenie kľučky. Najčastejšie ide o formát, ako napríklad „5,0: 1“. Znamená to, že sa pri jednom otočení kľučky päťkrát otočí navijak. Čím vyššie číslo, tým rýchlejšie budete schopní navíjať, ale na druhej strane o to viac citu budete potrebovať v určitých situáciách.

Často kladené otázky

Najviac univerzálne sú celokovové či duralové stredne veľké smekacie navijaky s prednou brzdou.

Medzi bojovou a voľnobežnou brzdou je značný rozdiel a všetko sa odvíja od toho, čo chcete loviť. Voľnobežná brzda sa hodí hlavne pre kaprárske prúty, zatiaľ čo s bojovou brzdou budete mať počas zdolávania ryby možnosť rýchlo povoliť alebo pritiahnuť brzdu.

Vyšší počet ložísk síce môže znamenať zvýšenie kvality, ale iba do určitej hodnoty. S počtom ložísk sa totiž zvyšuje aj zložitosť celého zariadenia. Pokiaľ je v navijaku napríklad 10 a viac ložísk, ide často o marketingový ťah a akákoľvek prípadná oprava alebo úprava je o to náročnejšia.

Plastové alebo gumové kľučky sú protišmykové a pohodlnejšie ako kovové, ktoré môžu navyše pri nízkych teplotách chladiť.

Pokiaľ si kúpite kvalitný a drahý navijak, je úplne na mieste sa oň riadne starať pre jeho dlhšiu životnosť. Na konci každého lovu je vhodné odstrániť všetku hrubú nečistotu, prepláchnuť ho a raz za čas tiež rozobrať a premazať styčné plochy. Ak sa objaví akákoľvek mechanická nedokonalosť alebo porucha, s ktorou si nedokážete obratom poradiť, pred akýmkoľvek ďalším používaním navštívte servis.